dinsdag 20 juli 2010

Bedrijfsoverdracht goedkoper door recessie

Bedrijfsoverdracht goedkoper door recessie

Dit is hét moment om jongere generatie bij familiebedrijf te betrekken
De recessie is een uitgelezen kans voor overdracht van een familiebedrijf. De winstverwachtingen zijn lager en het is daarom goedkoper om een familiebedrijf te kopen.

“In tijden van recessie zijn ondernemingen over het algemeen minder waard. In combinatie met een aangepaste fiscale wetgeving is het nu voor familiebedrijven fiscaal voordelig om (een deel van) het aandelenpakket over te dragen aan de volgende generatie.”

“Er is een duidelijk verschil waar te nemen tussen bedrijven waar de eerste generatie aan het roer staat en bedrijven waar tweede of derde generaties eigenaar zijn. Wij zien dat er in lastige tijden juist behoefte is aan creativiteit, innovatie en flexibiliteit. Veel eerste, oudere generaties zien dit als een goed moment om de jongere generatie erbij te betrekken.”

Sneller uit de crisis
Het onderzoek kijkt naar de manier waarop familiebedrijven weer opklimmen uit de crisis. Familiebedrijven doen het beter dan niet-familiebedrijven op het gebied van de belangrijkste financiële maatstaven, waaronder groei in toegevoegde waarde, omzet, cashflow en het scheppen van banen. Zij zorgden voor 55 procent van alle nieuwe banen in hun sector ondanks dat ze in omvang kleiner zijn dan de andere bedrijven in de onderzoekspopulatie.

Succesformule
Samengevat hebben familiebedrijven een langetermijnperspectief, een flexibel, doelgericht bestuur, een beter talentenbeheer en een hechtere relatie met hun klanten. Ilse Matser, lector familiebedrijven bij Hogeschool Windesheim: “Het verlenen van opdrachten is vaak een kwestie van gunnen. Bij familiebedrijven kent men vaak het gezicht achter het bedrijf en daardoor wordt een opdracht sneller gegund. Anderzijds redden familiebedrijven het hier niet alleen mee, ze moeten steeds innovatiever zijn in hun relaties met klanten
Bron: Ernst & Young

Geen opmerkingen:

Een reactie posten