dinsdag 27 september 2011

De do's en don'ts bij een bedrijfsovername

Cruciale do's en don'ts bij een bedrijfsovername


U wilt een bedrijf kopen. Maar waar moet u op letten bij een overname? En wat zijn de valkuilen?


Do's

1. Stel een zoekprofiel op

Als u een bedrijf gaat kopen, is het verstandig om te beginnen met het opstellen van een zoekprofiel om een beter beeld te krijgen van wat u zoekt: welke branche, welke regio, wat voor type bedrijf, welke omvang en hoeveel risico wilt u lopen? Het planmatig aanpakken van uw zoekproces is belangrijk en betaalt zich later altijd weer uit.


2. Richt een BV op

De kosten rond het aankopen van een bedrijf - bovenop de koopsom zelf - kunnen aardig oplopen. Om deze kosten (inclusief de btw) aftrekbaar te maken is het als niet-ondernemer verstandig om een BV op te richten op het moment dat de zoektocht naar een bedrijf serieus is.


3. Begin met een financiële quickscan


Als u een bedrijf in het vizier heeft kunt u beter zo snel mogelijk de financiële gegevens door een expert te laten beoordelen. Wellicht ziet uw accountant direct dat het bedrijf er veel slechter voorstaat dan wordt voorgespiegeld of dat de vraagprijs in geen enkele verhouding staat tot de daadwerkelijke waarde. Het voorkomt dat u veel energie steekt in een bedrijf dat u toch niet gaat kopen.

4. Toon respect voor de eigenaar



Als u in contact treedt met de eigenaar, werk dan vanaf de eerste ontmoeting aan een goede relatie. Toon respect en win zijn vertrouwen want hij moet het u uiteindelijk wel gunnen. Loop daarnaast niet al te nadrukkelijk met uw plannen te koop. Ze leveren namelijk impliciet kritiek op de vorige eigenaar, die u daarmee tegen u in het harnas jaagt.


5. Praat met sleutelfiguren

Het is cruciaal dat u met sleutelfiguren in en rond het bedrijf kan spreken. Denk aan belangrijke medewerkers, eventuele familieleden, leveranciers en grote klanten. Verkopers zijn daar niet happig op, maar het is voor uw beeldvorming wel van belang. Spreek af dat een negatieve uitkomst reden is om de transactie te laten afketsen.

6. Laat de verkoper meefinancieren


Niet iedere transactie kan gefinancierd worden met eigen middelen en een banklening. Een achtergestelde lening van de verkoper kan uitkomst bieden. Hij heeft er belang bij dat de transactie rond komt en richting de bank is het ook een goed signaal dat de verkoper hiertoe bereid is: het geeft aan dat hij vertrouwen heeft in de koper.

7. Eis een concurrentiebeding

Een must in ieder koopcontract is het opnemen van een non-concurrentiebeding voor de verkoper. Zo’n beding zorgt ervoor dat de verkoper de komende jaren - vaak drie jaar - niet actief mag zijn in een concurrerend bedrijf, direct noch indirect, dus ook niet als financier van een bedrijf of als ‘adviseur’ in het bedrijf van zijn zoon. Ga nooit akkoord met een koopovereenkomst waarin dit niet is geregeld.


8. Beperk de earn-out periode

Een earn-outregeling houdt in dat een deel van de koopsom afhankelijk is van de toekomstige winst van de onderneming. Deze regeling heeft voordelen maar kan ook veel problemen opleveren . Het punt is dat de verkoper over de schouder gaat meekijken van de koper. Hij wil controle uitoefenen, om te voorkomen dat de koper een jaartje rustig aan doet, waardoor hij zijn bonus misloopt. Een koper zit op zijn beurt niet te wachten op een bemoeial; hij wil het bedrijf op zijn eigen manier runnen. Irritaties liggen al snel op de loer.


9. Houd de regie in het proces

Het is belangrijk dat u de regie houdt door op papier een aantal belangrijke momenten in het onderhandelingsproces vast te leggen. Wanneer begint het boekenonderzoek, hoe lang mag dat duren, wanneer is de datum van de definitieve levering, etc? Dit houdt de vaart erin en zorgt ervoor dat het proces niet verzandt in welles-nietes spelletjes.

10. Neem snel afscheid van de verkoper



Na de verkoop blijft de verkoper vaak nog een paar maanden tot een half jaar aan het bedrijf verbonden. Zorg in ieder geval dat de verkoper u introduceert bij belangrijke relaties en dat hij zijn kennis aan u overdraagt. Maar houdt die overdrachtsperiode zo kort mogelijk, twee kapiteins op een schip werkt nou eenmaal niet.

Don'ts

1. Geen duidelijk zoekprofiel

Veel mensen die een bedrijf zoeken hebben geen duidelijk profiel van wat ze zoeken. Als u niet weet wat u zoekt zult u het ook nooit vinden. Daarnaast kunt u niet verwachten dat een intermediair, bank of accountant u serieus gaat helpen als u niet precies weet wat u wilt.

2. Onderschatten van de financiering

U kunt het beste in een vroegtijdig stadium al beginnen met het inventariseren van uw financiële mogelijkheden en goed moeten bepalen hoeveel risico u wilt lopen bij het overnemen van een bedrijf. Een bedrijf kopen zonder inbreng van eigen middelen is een utopie.


3. Zelf voeren van de onderhandelingen

Het is verstandig de onderhandelingen niet zelf te voeren. Een adviseur is emotioneel niet betrokken en heeft het voordeel dat uw relatie met de verkoper niet vertroebelt. De onderhandelaar is de bad guy, u de good guy. Vervelende kritiek op het bedrijf komt niet voor uw rekening, maar voor die van uw adviseur.

4. Verliefd worden op het bedrijf

Een veel voorkomende valkuil, zeker voor beginnende kopers, is dat ze ‘verliefd’ worden op een bedrijf. Ze zien het bedrijf helemaal zitten, vinden de verkoper een aardige vent en zijn door de verliefdheid blind voor de zwakke kanten van het bedrijf. Daardoor zijn ze geneigd bij de onderhandelingen teveel weg te geven.


5. Te snel veranderingen doorvoeren

Als u het bedrijf eenmaal gekocht heeft is voorzichtigheid geboden. Ga niet als een olifant door de porseleinkast waardoor u het personeel tegen u in het harnas jaagt. De goede mensen zullen snel vertrekken en u blijft met een verzwakt bedrijf achter dat al snel in de problemen kan komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten