vrijdag 27 maart 2015

Goede redenen om dit jaar jouw bedrijf te verkopen

Goede redenen om dit jaar jouw bedrijf te verkopen

1) Positief sentiment

De overnamemarkt is sterk sentiment gedreven. Daarbij kijkt een koper in feite vooral naar de toekomstige verdiencapaciteit van een bedrijf. Nu de macro-economische vooruitzichten de komende jaren ronduit positief zijn – ‘alle seinen staan op groen’, volgens minister Henk Kamp – vergroot dat de bereidheid van kopers om mee te gaan in jouw verhaal en daarvoor ook een goede prijs te betalen. Uiteraard staan cijfers en zakelijke motieven voorop, maar een positieve outlook voor de komende drie jaar helpt zeker mee. Een koper is tenslotte ook maar een mens.

2) Geld in overvloed

Veel strategische kopers en participatiemaatschappijen hebben zich de laatste jaren ingehouden, maar willen nu hun slag slaan. Geld is geen enkel probleem, het klotst op dit moment letterlijk tegen de plinten. Zeker nu de ECB de komende anderhalf jaar nog eens 1100 miljard extra in de markt pompt en de rente historisch laag staat is iedereen op zoek naar groei en rendement. Strategische kopers zoeken vooral innovaties, omzet en marktaandeel, PE-partijen zijn op zoek naar interessante bedrijven waarmee ze de komende 5 tot 7 jaar een mooie rit kunnen maken. Dat zou zomaar jouw bedrijf kunnen zijn.

3) Cashen

Je bent al ruim tien jaar succesvol aan het ondernemen. Maar daar heeft het thuisfront nog steeds niet veel van gemerkt. je hebt jezelf uitsluitend een bescheiden management fee uitgekeerd, en daarnaast alle winst weer in het bedrijf geïnvesteerd. Dan is het nu een mooi moment om alvast een deel van het bedrijf – bij voorkeur minder dan 50 procent – te verkopen aan bijvoorbeeld een participatiemaatschappij, strategische koper of zakelijke partner. Je slaat daarmee twee vliegen in één klap: je krijgt er de komende jaren een stevige business-partner bij en en je kunt tegelijkertijd een stuk vermogen veilig te stellen. Want van winst nemen is nog nooit iemand minder geworden.

4) Juiste man op de juiste plek

Het bedrijf heeft de afgelopen jaren een flinke groeispurt gemaakt en is inmiddels een serieuze organisatie aan het worden. Afdelingen, procedures, functies: in feite heeft het bedrijf de komende jaren meer behoefte aan een goede manager dan een ondernemer die elke dag weer met een nieuw idee komt aanzetten. Kortom, een goed moment om je af te vragen of jij voor die nieuwe fase de juiste man of vrouw op de juiste plek bent. Want als dat niet zo is, is het nu tijd om actie te ondernemen.

5) Partnership

Je hebt tot nu toe altijd zelf de kar getrokken. Maar ondernemen kan een eenzame bezigheid zijn. Bovendien is het bedrijf kwetsbaar als alles aan jouw persoon hangt. Dus waarom niet kiezen voor een zakelijke partner die naast geld ook nieuwe kennis, contacten en energie inbrengt? Daarmee trek je het bedrijf naar een hoger plan en maak je het minder afhankelijk van jouw persoon. Bovendien is het bedrijf daardoor aantrekkelijker voor een toekomstige koper.

6) Stop op het hoogtepunt

Het zal jou ongetwijfeld niet overkomen, maar de meeste ondernemers maken de fout door veel te lang door te gaan. Net als bij topsporters, artiesten en politici is het de kunst om op het hoogtepunt te stoppen. Want hoe succesvol je ook bent, er komt een dag dat de markt kantelt, je het fysiek niet meer trekt of dat je gewoon geen zin meer heeft om minimaal zestig uur per week gas te geven. Voorkom dus dat je over drie jaar die succesvolle ondernemer was die in 2015 zijn bedrijf goed had kunnen verkopen, maar inmiddels met een burn-out thuis zit. Dat zou namelijk zonde zijn.

Een bedrijf verkopen is een intensief traject waar je minimaal 6 tot 12 maanden voor uit moet trekken. Cruciaal voor het de slagingskans is de voorbereiding, de timing en uw netwerk van adviseurs. Voor John de Mol was 2015 in ieder geval het perfecte moment.


Bron: www.brookz.nl 

2 opmerkingen:

  1. Mijn naam is Michael Lee een burger van Illinois, USA. i zijn opgelicht door 7 verschillende Internet internationale geldschieter, ze beloven om me een lening te geven na het maken van me te betalen diverse vergoedingen die niets opleveren en bedroeg geen positief resultaat. ik verloor mijn harde geld verdienen en het was een totaal van 23930USD. Op een dag als ik was aan het surfen op het internet met tranen in mijn ogen kwam ik een getuigenis van de man die ook werd opgelicht en uiteindelijk werd gekoppeld aan een legit lening bedrijf genaamd MARTINEZ LEXIE lening bedrijf waar hij eindelijk zijn lening, dus heb ik besloten om Neem contact op met dezelfde lening bedrijf en toen vertelde ze mijn verhaal over hoe ik zijn opgelicht door 7 verschillende geldschieters die niets anders dan natuurlijk me meer pijn deed. Ik leg het bedrijf per e-mail en alles wat ze vertelden mij was om niet meer huilen omdat ik mijn lening in hun bedrijf zal krijgen en ook heb ik de juiste keuze van contact met hen gemaakt. Ik vulde de lening aanvraagformulier en ging met alles wat gevraagd van mij en mijn grootste verrassing mijn lening werd verstrekt aan me zonder verdere vertraging en hier ben ik vandaag blij omdat Martinez Lexie Loan Company heeft mij een reden om te leven, dus ik maakte een gelofte om mijn zelf dat ik zal blijven getuigen op het internet over hoe ik mijn lening. U moet contact opnemen met deze God gezonden LENDER via e-mail: Lexieloancompany@yahoo.com OR Text +18168926958


    BeantwoordenVerwijderen
  2. Capital Lending and Mortgage Group biedt bedrijfsfinanciering, leningen die passen bij uw bedrijfsplan. Krijg snel en gemakkelijk toegang tot de financiering die u nu nodig hebt. Krijg de financiering die u nodig hebt om uw bedrijf snel te laten groeien. Meld u nu aan, snel en probleemloos verwerken, gratis assistentie bij papierwerk, veilige en beveiligde transactie. Flexibele terugbetaling. Snelle goedkeuring. Hoogtepunten: Flexibele contante e-mail bieden: capitallendinghelpdesk@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen