maandag 2 mei 2011

management buy in: hoe vindt ik het juiste bedrijf?

Hoe vindt u het juiste bedrijf?

U hebt besloten om een bedrijf te kopen. Daarmee staat u aan het begin van uw zoektocht naar een geschikte onderneming. Het opstellen van een zoekprofiel is daarbij een onmisbare leidraad.

Belangrijk is om de acht zoekcriteria te rangschikken, met bovenaan de lijst het belangrijkste criterium waaraan uw beoogde bedrijf moet voldoen
Het kopen van een bedrijf is een spannend, intensief en vaak ook emotioneel proces. Bovendien is het niet in een paar maanden beklonken: een overnametraject duurt gemiddeld een jaar tot anderhalf jaar.

Bedrijfsprofielen

Voordat u daadwerkelijk op zoek gaat, is een goede voorbereiding onontbeerlijk. Allereerst moet u goed weten wát u zoekt. Veel aspirant-kopers zoeken in het wilde weg en reageren op zeer uiteenlopende bedrijfsprofielen op internet zonder duidelijk plan. Wie niet weet wat hij zoekt, zal het ook niet vinden.

Een andere, veel voorkomende fout is dat zoekers zich te snel vastpinnen op een bepaalde branche of bedrijfsgrootte. De aspirant-koper komt bijvoorbeeld uit de telecombranche en wil koste wat kost een bedrijf in dezelfde branche kopen. Dat lijkt logisch, maar het beperkt de mogelijkheden. Juist door de markt met een open mind tegemoet te treden ontstaan mogelijkheden die vooraf ondenkbaar waren.

Zoekprofiel

Een profiel helpt u om uw zoektocht te stroomlijnen. Door vooraf uw wensen in kaart te brengen en een duidelijk zoekprofiel op te stellen, bent u in staat om op een effectieve, gestructureerde wijze te zoeken naar een bedrijf dat bij u past. Vraag uzelf van tevoren af:

1.In welke branche u werkzaam wilt zijn;
2.In welke regio het bedrijf zich moet bevinden;
3.Wat voor soort onderneming u zoekt;
4.Welke omvang het bedrijf moet hebben (medewerkers, omzet, winst, klanten, etc.);
5.Hoe hoog de jaarlijkse vrije cashflow moet zijn (de hoogte van de vrije geldstromen is bepalend voor de uiteindelijke financieringsmogelijkheden);
6.In welk stadium moet het bedrijf zich bevinden;
7.Hoeveel risico u bereidt bent te lopen (spaargeld investeren, overwaarde huis inzetten, hoofdelijk aansprakelijk voor banklening);
8.Hoeveel tijd en geld u kunt besteden voor uw zoektocht naar een bedrijf?


Belangrijk is om deze acht zoekcriteria te rangschikken, met bovenaan de lijst het belangrijkste criterium waaraan uw beoogde bedrijf moet voldoen. Daarbij zult u merken dat veel criteria onderling afhankelijk zijn. Ook sluiten sommige criteria elkaar uit. Een snelgroeiend bedrijf willen kopen en tegelijkertijd weinig risico willen lopen, gaat nu eenmaal niet samen.
Bron Brookz.

Voor vragen kunt u mij bellen op 06 – 5799 8781 of mailen op martijn.boer@havendijk.nl

www.havendijk.nl


Ik ben afgestudeerd als Register Adviseur Bedrijfsopvolging (RAB) en daarmee gecertificeerd adviseur in bedrijfsoverdracht. Met ruim 12 jaar praktijkervaring in bedrijfsovernames, bedrijfsfinancieringen en Corporate Finance, gecombineerd met mijn academische en bedrijfskundige achtergrond ben ik optimaal inzetbaar bij:

* bedrijfsfinancieringen incl. herstructuring en recovery
* bedrijfsoverdracht, overname en aankoop en verkoop bedrijf
* bedrijfswaarderingen
* strategische businessplannen
* business coach / klankbord voor de ondernemer

Ik ben lid van divers instanties, te weten: Brancheorganisatie Bedrijfsoverdracht Bemiddelaars (BOBB), Industriele Kring Gorinchem (IKG), VNO NCW West, Werkgevers Drechtsteden, Unitas Business Club, Meerbusiness en De Ronde Tafel Gorinchem.

Ik ben zelf ondernemer en met onze succesvolle aanpak scoren wij ondanks de crisis nog altijd 100% op de uitgewerkte financieringsaanvragen en bedrijfsoverdrachten!

Neem vrijblijvend contact op en bel 06 57 99 87 81.

SpecialtiesOndernemingsplannen, business cases, bedrijfswaardering ondernemingsstrategie, financieringsplannen, financieringsbehoefte, investeringsvraagstukken, bedrijfsfinanciering, bedrijfskrediet, recovery, revisies, liquiditeitstekorten, startplannen, bedrijfsovernames, acquisities, fusies, MBO's, MBI's, familiebedrijven, bedrijfsopvolging, doorstart, groei, expansie, MKB, interim management, management support, crisismanagement, reorganisaties, bedrijfskrimp. DGA's.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten